Veelgestelde vragen mijnPerined

Mag ik een account?

In mijnPerined heeft elke organisatie (praktijk/zorginstelling) één of meerdere organisatiebeheerders. Deze kunnen voor hun collega’s een account aanmaken [via Organisatie > Organisatiebeheer > Gebruikersbeheer].

Je ontvangt dan een e-mail met activatielink voor mijnPerined met als afzender noreply@mijnperined. De rest van het inlogproces in mijnPerined volgt vanzelf. Voor meer uitleg over Account en inloggen: https://www.perined.nl/onderwerpen/mijnperined/inloggen1. Voor een instructievideo over het instellen van je account: https://youtu.be/nVR_J0iRWG4.

Heb je de e-mail met de link na een dag nog niet ontvangen? Controleer dan de map ‘Ongewenste e-mail’ of ‘Spam’. Is de link in de e-mail al verlopen? Ga dan naar mijnperined.nl, klik op ‘Wachtwoord vergeten?’ en vul je gebruikersnaam in. Je ontvangt dan een nieuwe e-mail met link.

Wie is bij ons de organisatiebeheerder?

De organisatiebeheerder heeft meestal het meeste contact met Perined over de perinatale registratie. Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met info@perined.nl.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Klik op mijnperined.nl rechtsonder het wachtwoord-veld op ‘Wachtwoord vergeten?’. Als je in het volgende scherm je gebruikersnaam invult (dit is bij de meeste accounts hetzelfde als het e-mailadres, maar let op: dat is niet altijd zo), ontvang je een resetlink per e-mail. Deze is 24 uur geldig, en kan in de map ongewenste mail terechtkomen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Als ik op 'wachtwoord vergeten' klik, krijg ik geen e-mail binnen

  • Gebruik je misschien meerdere accounts, waarvan je de gebruikersnaam/het wachtwoord verwart?
  • Is de e-mail misschien in de map ‘Ongewenste mail’ of ‘Spam’ terechtgekomen?
  • Vaak lukt het wèl als je organisatiebeheerder op de pagina Gebruikersbeheer bij jouw account Wachtwoord resetten aanklikt. Dan wordt er vanuit het systeem weer een e-mail met resetlink naar jou toegestuurd.

Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met info@perined.nl. Geef daarbij direct je 06-nummer ook even door. Dan kunnen wij, indien nodig, een tijdelijk wachtwoord voor je instellen en dat sms’en.

Ik heb een nieuwe telefoon, en kan nog wel op mijn oude telefoon

  • Optie 1:

Log in met je wachtwoord en de 2-factor authenticatie van je oude telefoon. Klik rechtsboven in het hamburgermenu op Accountgegevens, en kies daarna Authenticator. Op deze pagina kun je met het prullenbakje je huidige authenticatie weggooien. De volgende keer dat je wilt inloggen in mijnPerined, krijg je na het invoeren van je wachtwoord het scherm met de QR-code om het opnieuw, op je nieuwe telefoon, in te stellen.

  • Optie 2:

In de Google-authenticator app kun je ook op je oude telefoon via de drie streepjes ‘Accounts overzetten’. Je krijgt dan een QR-code, die met je nieuwe telefoon kan scannen. Vervolgens zijn alle codes overgenomen op je nieuwe telefoon.

Ik heb een nieuwe telefoon, en kan niet meer op mijn oude telefoon

In mijnPerined heeft iedere organisatie (praktijk/zorginstelling) één of meerdere organisatiebeheerders. Deze kunnen voor hun collega’s een authenticator-reset doen [via Organisatie > Organisatiebeheer > Gebruikersbeheer > Acties: potloodje > Authenticator resetten].

Je ontvangt dan een e-mail met resetlink met als afzender noreply@mijnperined. De rest van het proces volgt vanzelf. Heb je de e-mail met de link na een aantal dagen nog niet ontvangen? Controleer dan de map ‘Ongewenste e-mail’ of ‘Spam’.

Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op met info@perined.nl. Wij zullen dan je bestaande authenticator-configuratie verwijderen. De eerstvolgende keer dat je inlogt met je wachtwoord, krijg je vanzelf de QR-code in beeld waarmee je dat kunt doen.

Kan ik de 2-factorauthenticatie (OTP) op meer dan 1 apparaat instellen?

Dit is helaas alleen mogelijk op één telefoon/tablet.

Ik krijg de melding '401 - Ongeautoriseerd'

Als je deze foutmelding bij het openen van mijnperined.nl krijgt, probeer dan eens met CTRL+F5 (Windows) of Cmd+shift+R (iOS) de pagina te verversen. Werkt dit niet? Zie de vraag hier onder.

Ik krijg steeds onduidelijke foutmeldingen als ik een pagina wil laden

Als je foutmeldingen bij het laden van (een) pagina(‘s) blijft houden, zou je kunnen proberen eens in te loggen in een InPrivate-venster (Edge) of Incognito-tabblad (Chrome). Als de problemen dan opgelost zijn, zit er blijkbaar nog iets van oude info over je account in de cache en cookies van je browser. Die cache moet je legen (en cookies weggooien) om dat te verhelpen. Meer info daarover kun je het best zelf even googelen, om te zien welke site/uitleg voor jou het duidelijkst is.

Ik ben ingelogd, maar zie geen tegels die mij leiden naar spiegelinformatie

Waarschijnlijk heeft jouw account niet de juiste machtiging om spiegelinformatie te mogen inzien; je hebt niet de rol 'Toegang spiegelinformatie'. Je organisatiebeheerder(s) kan dit voor jou aanvinken op de pagina Gebruikersbeheer [via Organisatie > Organisatiebeheer > Gebruikersbeheer > Acties: potloodje > Rollen en rechten].

Ik ben ingelogd, maar alle grafieken en tabellen zijn leeg

Check eerst of er niet nog (teveel) filters aan staan. Let ook op de filtering op periode: heeft jouw zorginstelling wel aangeleverd over die periode?

Als alle filters uit staan en alles blijft alsnog leeg: kijk op de pagina Basisrapportage > Basisrapportages > Zorginstelling. Hier zie je hoeveel records er vanuit jouw zorginstelling aangeleverd en in mijnPerined ingeladen zijn. Ook kun je in de maandelijkse kwaliteitsrapportage (op de pagina Bestandsuitwisseling > Downloaden) zien hoeveel records er vanuit jouw zorginstelling aangeleverd zijn. Komen deze aantallen niet overeen met wat je verwacht? Neem dan contact op met info@perined.nl en wij gaan dit samen met jou uitzoeken.

Ik ben ingelogd, maar de koppen op de startpagina werken niet: ik kan ze niet openklappen en zie daardoor niet de tegels die naar de verschillende pagina’s leiden

Dit probleem kan veroorzaakt worden als je (binnen een ziekenhuis) in een Citrix-omgeving werkt. Test eens of mijnPerined op een andere plek wel werkt. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met info@perined.nl en wij gaan dit samen met jou uitzoeken.

Ik ben ingelogd, maar alle grafieken en tabellen met spiegelinformatie van mijn zorginstelling zijn leeg

Check eerst of er niet nog (teveel) filters aan staan. Let ook op de filtering op periode: heeft jouw zorginstelling wel aangeleverd over die periode?

Als alle filters uit staan en alles blijft alsnog leeg: kijk op de pagina Basisrapportage > Basisrapportages > Zorginstelling. Hier zie je hoeveel records er vanuit jouw zorginstelling aangeleverd zijn. Komen deze aantallen helemaal niet overeen met wat je verwacht? Neem dan contact op met info@perined.nl en wij gaan dit samen met jou uitzoeken.

Ik zie wel spiegelinformatie van mijn zorginstelling, maar als ik op ‘VSV’ klik, zie ik lege grafieken en tabellen

Check eerst of er niet nog (teveel) filters aan staan.

Als alle filters uit staan en alles blijft alsnog leeg: Waarschijnlijk is jouw zorginstelling (nog) niet in mijnPerined gekoppeld aan een VSV. Dit kun je checken op de pagina Organisatie > Organisatiebeheer > Organisatiegegevens. Neem dan contact op met info@perined.nl. Om een eerstelijnspraktijk in mijnPerined aan een VSV te mogen koppelen, hebben wij toestemming nodig van een bestuurder van het VSV (een e-mail is afdoende).

Ik zie niet alle deelnemende praktijken (in het overzicht VSV-Samenstelling)

In het overzicht in VSV-samenstelling zie je alleen de praktijken die hebben aangeleverd. Over 2021/2022 loopt de aanlevering nog wat achter. Als je filtert op een ander jaartal zie je als het goed is wel alle praktijken.

Ik zie praktijken van buiten mijn VSV in het overzicht VSV-Samenstelling

In het overzicht in VSV-samenstelling zie je alle praktijken waarvan een of meerdere records aan jouw VSV is toegekend. Deze toekenning gebeurt op basis van de daadwerkelijke plaats van de baring en op verwijspatronen. Door capaciteitsproblematiek, bevallingen op vakantie en registratiefouten kunnen er praktijken die niet primair in jouw VSV horen, toch bevallingen in jouw VSV hebben.

We willen een aantal eerstelijnspraktijken in ons VSV/onze regio/… met elkaar vergelijken. Is dat mogelijk?

Het is op dit moment in mijnPerined niet mogelijk om een aantal praktijken met elkaar te vergelijken. Wel kun je met elkaar jouw grafieken/tabellen van mijnPerined delen óf de data-downloads met elkaar delen. Het is ook mogelijk om een specifiek bestand hiervoor op te vragen bij Perined. Hiervoor is dan toestemming nodig van alle deelnemende praktijken.

Is het mogelijk om als VSV met een derdelijns centrum te spiegelen met andere VSV’s met een derdelijns centrum?

Ja, dit kan. In de VSV-rapportages in mijnPerined zit het filter 'Soort VSV', waar je dan kunt kiezen voor de VSV's met een perinataal centrum.

Hoe moet ik de PREM uitvragen/aanleveren?

Je vindt veel informatie op de speciale website van CPZ over de PREM: PREM Geboortezorg | CPZ (kennisnetgeboortezorg.nl). Je vindt hier ook een werkinstructie: Werkproces-PREM-geboortezorg-v4_3-20022023.pdf (kennisnetgeboortezorg.nl).

Ik zie de uploadmogelijkheid niet in mijnPerined / ik zie geen knop Upload

Ik weet niet wat ik moet doen in mijnPerined om de PREM te kunnen uitsturen

De organisatiebeheerder van jouw zorginstelling kan zelf een aanpassing doen in mijnPerined zodat je de PREM kunt uitsturen*. Zie hoofdstuk 4.1 van de werkinstructie: Werkproces-PREM-geboortezorg-v4_3-20022023.pdf (kennisnetgeboortezorg.nl). Je kunt dit document ook vinden op de website van CPZ over de PREM: PREM Geboortezorg | CPZ (kennisnetgeboortezorg.nl).

* de rol ‘Uploaden t.b.v. PREM’ aanvinken op de pagina Gebruikersbeheer [via Organisatie > Organisatiebeheer > Gebruikersbeheer > > Acties: potloodje > Rollen en rechten]

Het uploaden in mijnPerined lukt niet / Ik krijg een foutmelding bij het uploaden

Meestal worden foutmeldingen bij het uploaden veroorzaakt door een fout in de kolommen op de eerste rij, bijvoorbeeld omdat je hoofdletters gebruikt hebt. Soms is de omzetting naar een CSV-bestand verkeerd gegaan. Ook geeft het systeem een foutmelding als er een e-mailadres ontbreekt. Verwijder dan de betreffende rij en probeer het opnieuw.

Heb je paragraaf 4.3.1 van de werkinstructie gevolgd? Zie Werkproces-PREM-geboortezorg-v4_3-20022023.pdf (kennisnetgeboortezorg.nl). Deze werkinstructie is te vinden op PREM Geboortezorg | CPZ (kennisnetgeboortezorg.nl). Op deze site staat onder punt 4 ook een filmpje met uitleg en een leeg excel-bestand.

Kom je er niet uit? Neem dan contact op met premgeboortezorg@mediquest.nl

Ik zie op de download-pagina geen kwaliteitsrapportage

Waarschijnlijk heeft jouw account niet de juiste machtiging om de kwaliteitsrapportage te mogen zien; je hebt niet de rol 'Contactpersoon – Aanlevering'. Je organisatiebeheerder(s) kan dit voor jou aanvinken op de pagina Gebruikersbeheer [via Organisatie > Organisatiebeheer > Gebruikersbeheer > Acties: potloodje > Rollen en rechten].

Is er ook een overzicht/inhoudsopgave van alle items in mijnPerined?

Ja: die kun je hier downloaden. Als je moeite hebt met het terugvinden van items in mijnPerined, kun je in dit document met CTRL+F zoeken.